Konceptuálny zen

22.11.2023

Že môže existovať akademický zen, som zistil náhodou, na nasledujúcej udalosti:

Našiel veľmi pekný akademický článok o línii majstra Deshimaru. Bol som z neho nadšený a keďže som sa v tom čas rozhodol doplniť Slovenskú Wikipédiu o tohto veľkého majstra, tak som napísal autorke článku, či môžem použiť citáty z tohto článku. Odpísala mi a nadšene súhlasila. Vytvoril som prvý koncept a poslal autorke na kontrolu. Prišiel mi veľmi rozhorčený email, v ktorom sa mi vyhrážala právnikom univerzity, že som jej ukradol know-how (niečo v tom zmysle). Priznám sa, chvíľu mi trvalo, než som pochopil o čo jej ide. Odpísal som jej, že nie som akademik a neviem kde som urobil chybu, s tým, že to kľudne to zmením, ale nech mi povie ako to má byť správne. Jej rozhorčená reakcia vychádzala z toho, že som nesprávne uviedol citáciu. Napísané, kto je autor tam bolo, ale nie podľa akademických predpisov (na správnom mieste).

Pani autorka sa následne upokojila a vysvetlila mi ako to má byť, opravil som a článok si môžete prečítať na Wikipédii pod heslom Taisen Dešimaru.

Akademický zen je zen myslený. Tiež ho volajú konceptuálny, lebo je založený na konceptoch a definíciách, nie na priamej skúsenosti. Ak by autorka poctivo praktikovala zen, nikdy by nereagovala týmto spôsobom. Hlavná praktika sed Buddhu (zazen) vytvára odstup od automatických reakcií a zvyšuje citlivosť a intuíciu, čo by stačilo na to, aby autorka reagovala inak.

S autorkou som mal ešte jednu skúsenosť. V článku písala, že nie je žiadny dôkaz, že Taisen Dešimaru dostal poverenie priniesť zen do Francúzka od svojho majstra Kódó Sawakiho. Napísal som je na to, že ak zenový majster Taisen Deshimaru povedal, že to tak bolo, tak to tak bolo. Už neodpísala. 

Ku konceptuálnemu zenu som našiel tento výrok:

"Známe príslovie hovorí: Pre chytrého a svetského múdreho človeka je ťažké stretnúť sa s Buddhovou dharmou. Toto je problém mnohých ľudí, ktorí dnes praktizujú zen. Takíto ľudia sa snažia dospieť k porozumeniu iba prostredníctvom konceptuálneho myslenia. Trvajú na realite podľa toho, ako si myslia, že by mala existovať. Takáto svetská múdrosť však len cloní pravdu. Prostredníctvom úkladov a špekulácií z toho vzniká len obyčajná chytrosť. Bez toho, aby ste sa mohli oslobodiť od takéhoto intelektuálneho myslenia, bude mimoriadne ťažké stretnúť sa so skutočnou Buddhovou dharmou. Z tohto dôvodu tí, ktorí praktizujú iba intelektuálny zen, nie sú schopní dosiahnuť žiadny pokrok. Aj keď sedia v meditácii, sú stále zaťažení všetkými svojimi konceptmi. Premietajú pred sebou všetky svoje šikovné nápady, ktoré im len prekážajú. Musíte odmietnuť všetky koncepty naraz! Len tak môžete plynulo vstúpiť do svojej praxe a napredovať v nej. Tak, ako oblaky na oblohe zakrývajú jas slnka, tak aj koncepty bránia jasnému svetlu vašej pôvodnej podstaty aby vyžarovala."

Kusan Sunim

Kusan Sunim, zenový majster
Kusan Sunim, zenový majster
© 2023 Andrej Žuffa
Všetky práva vyhradené
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky