Téma: Archetypálne príbehy – Iasón a Médea

22.04.2023
Zomrel starý kráľ a zanechal po sebe dvoch synov. Starší sa volal Aison a mladší Pelias. Starší syn mal podľa práva nastúpiť na trón. Ale sotva dozneli pohrebné spevy a starého kráľa spálili na hranici, ľstivý a krutý Pelias zbavil Aisona trónu a vyhnal ho z mesta. Mierny Aison žil od tých čias na vidieku. Ani tam nenachádzal pokoj. Bál sa, že ľstivý Pelias sa bude pokúšať o smrť jeho syna Iasona. Preto dal vystrojiť pohrebnú hostinu, akoby Iason bol umrel, a tajne poslal syna do hôr k múdremu a ušľachtilému kentaurovi. Kentaurovia boli bytosti do pol tela ľudské a druhou polovicou tela sa podobali koňovi. Mali aj štyri nohy s konskými kopytami. Kentaurus, ku ktorému Aison poslal syna, bol múdry a silný. Vycvičil a vyučil už nejedného gréckeho hrdinu. Iason býval u kentaura v jaskyni a otužoval sa vo vrchoch a lesoch. Cvičil si hybkosť a silu, zápasil, behal, strieľal z luku a učil sa od kentaura múdrosti. Pestoval telo i ducha rovnakou mierou, a keď mal dvadsať rokov, opustil vrchy a vydal sa ku kráľovi Peliovi požiadať ho o trón.

Symboly:

Kráľ, Syn, 2, Pohreb, Spálenie, vidiek, hostina, smrť, kentaur, hrdina, jaskyňa, beh, luk, učenie, 20, zostup z hôr, kráľovstvo (mesto), trón.

Jednotlivé symboly tu nebudem rozoberať, niektoré, ako napríklad kentaur, sú archetypy ktoré obsahujú niekoľko ďalších symbolov ako: 4 (nohy), kôň, človek, učiteľ ... 

Výklad:

Z vládnucej časti vedomia (tá časť vedomia, ktorá je pre snívajúceho riadiaca jeho život), niektorého psychického priestoru, sa oddelili iné časti vedomia, ktoré sú dualitné (čísla dva). Snívajúci má teda spoznať duálny náhľad na toto vedomie. 

Starý kráľ bol spálený: oheň transformuje staré na nové. Takže v skutočnosti sa všetka energia z pôvodného vedomia zrodila v synoch – ako keď sa jedna bunka rozdelí na dve, tak sa staré vedomie kráľa pretransformovalo do nového, ale ešte dualitného. Tieto nové časti vedomia sa zdajú nezlučiteľné a jedna ohrozuje druhú. 

Palais - tá mladšia, ktorá zostáva v kráľovstve = mesto = ľavá hemisféra = logická myseľ, je (vývojovo) mladšia, ale vládne – to znamená, že snívajúci myslí vo svojom živote logicky.

Aison - tá staršia, ktorá odchádza na vidiek (pudová oblasť) = pravá hemisféra = holistické myslenie, intuícia..., je (vývojovo) staršia, ale je v pozadí pozornosti snívajúceho.

Pozornosť snívajúceho sa teda rozštiepilo do dvoch vedomí a snívajúci začína myslieť logicky na úkor intuície. Holistické myslenie (Aison) zo soba zrodí ďalšiu časť psychického priestoru (Iason), ktorý tým pádom "kradne" životnú energiu (pozornosť) a tým oslabuje logickú časť vedomia (Palias).

Iasona učí kentaur = personifikácia tej časti vedomia, ktorá už nie je úplne prírodne-nevedomá (koň = spojenie pudov a citov) ale ani nie je ešte ľudská. Od tejto časti vedomia sa učí narábať so zbraňami (luk = osud, spoznávanie karmických následkov). Z tohto cvičenia vzniká hrdina = časť vedomia ktorá má potenciál na výstup na citovú úroveň žitia.

Z pudovej roviny Iason odchádza keď má 20 - časť tohto vedomia sa teda chce prejaviť myslením cez zmysli snívajúceho a zapojiť vnútornú meditatívnu časť vedomia s vonkajším svetom meniacich sa foriem.

© 2023 Andrej Žuffa
Všetky práva vyhradené
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky